sarajevo.reismee.nl

2e dag - indrukken

Lieve medereiziger,

Vandaag is een dag met veel indrukken. Bosnië is geen doorsnee Europees land. Het lijkt echt of je buiten Europa bent. In Nederland heeft elk klein dorp nog een klein kerkje. In Bosnië waar 92% moslim is, staat in elk klein dorpje een moskee met een minaret. We zitten in een bergachtig gebied wat soms weg heeft van Oostenrijk, maar dan moet je er een moskee bij denken, ipv het kerkje.

Vanuit Kroatië kwamen we in Bosnië in een vlak en een troosteloze streek. We kregen al de tip om via de westkant naar Sarajevo te rijden. We zijn via Prijedor, Jajce en Travnik naar Sarajevo gereden. Wat een mooie streek! Heuvels, bergen, veel groen en mooie riviertjes. Bij Travnik is de oorlog van vroeger nog heel goed zichtbaar. De inslagen van mortieren en kogels zijn nog steeds aanwezig. Het geeft een heel raar gevoel om dit te zien. Zeker als je de verhalen van 20 jaar geleden in het servokroatische veld terughaalt, maakt dit best wat los en kan je de reacties van de lokale bewoners best voorstellen.

Maar dan kom je Sarajevo binnen en zie naast kapot geschoten gebouwen, ook de begraafplaatsen! Thuis had ik al de verhalen hierover gelezen. Sarajevo is net als in de middeleeuwen, rondom belegert geweest door de Servische legers in de bergen om de stad. Er zijn in Sarajevo zoveel doden gevallen, dat de bestaande begraafplaatsen overvol waren. Om toch de doden te kunnen begraven, zijn alle parken, voetbalveldjes en parken omgezet in begraafplaatsen. Ik heb nog nooit zoveel begraafplaatsen bij elkaar gezien....

Morgen beginnen we met de prediking. Dit moet echt een hele ervaring gaan worden met vele hoogtepunten. We hebben gehoord dat we nog oude bekenden gaan ontmoeten van 20 jaar geleden! Sommigen hebben mij maar de eerste 2 maanden meegemaakt van mijn servokroatische loopbaan. Ik ga ervan uit dat ik de taal ondanks de 20 jaar, nog beter spreek dan na die ee resten 2 maanden. Bijzonder dat je iemand na 20 jaar in Sarajevo moet gaan terugzien. Ik kan bijna niet wachten op morgen. We zien uit naar de ontmoetingsdagen, de vele kolo dansen (zeg maar de Bosnische klompendans), de Bosnische specialiteiten op gastronomisch gebied en de vele ervaringen die we met jullie kunnen gaan delen.

Pozdrav Patrick i Inge. Volimo vas!

R&R

Leuk hoor! Lange reis...
Zet ‘m op vandaag!

Patrick en Inge Kromhout

Bedankt hoor! We voelen de druk al op onze schouders.

Britt

Ik denk aan jullie?

Nicolette

Het begin is al indrukwekkend.
Wel een prachtige omgeving waar jullie doorheen gekomen zijn. Leuk dat we meemogen!!
Succes! Enjoy your ministry!

John en Marianne

Jullie worden wel gekonfronteerd met de moeilijkheden die de mensen daar de afgelopen 20 jaar hebben meegemaakt.
Maar jullie verblijf en de boodschap van het Koninkrijk zal de mensen goeddoen, zeker degene die naar de waarheid willen luisteren.
Geniet van jullie werk voor Jehovah, en de broeders en zusters daar.

Jopie en Wim

EEN beetje aardrijkskunde en geschiedenis .We houden hiervan.Verder heel fijne weken en verhalen over onze broeders en zusters.

Sander & Jaël

Ook wij lezen lekker mee en krijgen elke dag meer waardering over hoe Jehovah zijn organisatie gebruikt en ons onvolmaakt mensen om Zijn wil te doen. Heerlijk. Geniet ze!

Carla

Zo blij dat de bestemming is bereikt.
Wat een emotionele indrukken in dat verscheurde gebied.
Ik hoop dat het goede nieuws veel mensen mag bereiken en raken.

Robbin en Chabeli

Wat een verhalen. Heftig en indrukwekkend tegelijk! Des te meer vreugde dat jullie daar mee mogen helpen om het goede nieuws te prediken! We denken aan jullie. Veel succes en plezier met deze bijzondere ervaring! Liefs van ons