sarajevo.reismee.nl

6e dag - 4e dag prediken

Lieve medereizigers,

Vandaag gaan we opgeladen naar de actie. Op de actie aangekomen, merken we dat andere verkondigers zich vandaag hebben afgemeld, waaronder degene die in onze groep zitten. De broeders lossen dit op door 2 groepen samen te voegen. Hierdoor zijn er wel 2 velddienstgroepsleiders met gebied. Daarnaast hebben we vanavond de doordeweekse vergadering die al om half 7 begint. Hierdoor moeten we vroeg eten. Als we dan ook de spits en de beperkte keukenuitrusting er bij betrekken, kunnen we niet al te lang in de dienst gaan. De andere broeder heeft een gebiedje in het dorp Hlab?evi?i. Dit dorp ligt 30 km ten noordwesten van Sarajevo. We besluiten eerst naar het gebied te gaan die ik in mijn bezit heb in de buitenwijken van Sarajevo. We kunnen dan wat afwezigen gaan doen en de adressen doen die interesse hebben getoond. Eigenlijk werken we hier op de manier volgens het persoonlijke gebied. Ik heb een adres waarvan het gezin afgelopen week interesse heeft getoond in de waarheid. We mogen het gesprek vervolgen, mits de man van het gezin erbij is. Aangezien hij in wisseldiensten werkt, moeten we van te voren bellen of appen. We besluiten de jonge vrouw te bellen of het deze ochtend kan. Jammer genoeg wordt er niet opgenomen. Dan gaan we naar het huis van de man zonder ogen....weten jullie dat verhaal nog? Hij en zijn vrouw zijn gelukkig wel thuis. Ik werk met een lokale broeder die 30 km verderop woont. Ik vertel hem de ervaring van de vorige keer en vraag hem te helpen met het vervolg gesprek. Hij en zijn vrouw zijn gelukkig wel thuis. Er ontstaat een leuk gesprek met elkaar. Als moslim heeft hij het standpunt dat we hier op aarde zijn als test op onze loyaliteit. De slechte dingen op aarde zijn een middel om te bepalen of je naar het paradijs mag, of niet. De broeder redeneert op logische wijze met het gezin. Als je 2 kinderen hebt, geef je de één dan chocola en de ander een peper? Waarom zou God dan engelen eeuwig leven geven, en de mens beproevingen? Geef je als ouder je kind een scherp mes? Nee, je waarschuwt een kind hiervoor. Waarom zou God ons dan iets geven wat gevaarlijk is voor ons? Wij krijgen toch ook van God waarschuwingen uit de heilige Schrift? De mensen waren onder de indruk en de volgende keer wordt de vraag besproken: Waarom mensen sterven? De broeder heeft aangeboden om dit gezin studie te gaan geven samen met een andere broeder, ook al moet hij daar 30 km voor gaan reizen. Wat is het mooi dat deze man zonder ogen....straks de waarheid mag zien en Jehovah's voornemen met de aarde!

Wat deed Inge ondertussen? Wel, zij zat ook niet stil! Ze had een adres bij een vrouw die ook thuis was. Haar man is politie inspecteur en een tegenstander van ons. Toch heeft deze vrouw de vorige keer lectuur aangenomen en op onze site gekeken. Dit was voor nu voldoende. Na deze adressen zijn we naar het andere dorp gereden. We merkten dat het gebied daar stugger was en de sociale controle sterker.

Hoe was de vergadering vanavond? Erg leuk! We werden begroet door een dove broeder en zuster vanuit de gebaren groep die aan de gemeente verbonden is. Zij vonden het heel bijzonder om mijn vader te begroeten die ook doof is. Daarna hoorde een andere broeder aan ons servokroatisch dat we uit Nederland kwamen en informeerde hiernaar in onze eigen taal. Hij was in Nederland opgegroeid als kind en diende nu in Sarajevo. Er bleek nog zo'n broeder in de gemeente te zitten. Het servokroatische veld in Nederland werd niet groter, maar is een ware kweekvijver voor Bosnië geweest. Velen die in Nederland in de waarheid kwamen, zijn in Bosnië gaan dienen en het is erg fijn dat we dit live terugzien.

We zijn enorm hartelijk ontvangen en voelden de enorme waardering voor de moeite en krachtinspanningen die we ondernemen. Wat leuk om de bruisende gemeente te zien en vooral de jonge broeders en zusters te zien die daar heel actief zijn. Petje af. We hadden wat kleine cadeautjes meegenomen die vol dankbaarheid worden aanvaard. Morgen is er een speciale avond georganiseerd door de gemeenten in Sarajevo voor degene die deelnemen aan de speciale predikingsactie.

Er wordt een video getoond over de voorbereidingen en de reden van de speciale predikingsactie en het werk in de oorlog. Daarna gaan de stoelen aan de kant en is er tijd voor eten, zang en dans. Dit is een erg belangrijk aspect in deze cultuur, wat ik heel niet erg vind. We zien ernaar uit om de kolo te zien dansen! Morgen zullen we jullie het een en ander laten zien. Mocht je niet kunnen wachten.... ? Kijk dan even op you tube onder: igrati kolo

Kan je alvast oefenen. Morgen weer een dag. Laku no? i do idu?i put. Sve najbolje!

Jelly

Wat een prachtig verslag en prachtige foto's......leuk om te zien dat het wereldomvattend hetzelfde is. Jehovah zal jullie inzet en volharding zegenen.

Sonaida

Leuke ervang