sarajevo.reismee.nl

Geschiedenis snuiven

Lieve medereizigers,

Vanochtend mochten we vroeg opstaan, omdat we onze resultaten van onze velddienstactie moesten overdragen. We moesten dus vóór half negen in de zaal zijn. De aantallen van deze week waren zo opgeschreven, maar de overdracht van onze gebiedjes, was nog een hele administratie! Eerst de afwezigen opschrijven die nog openstaan. Dan de adressen met verspreidingen en het verhaal erbij. De studies, etc. Dan hebben wij ons stukje afgerond en is de gemeente Sarajevo-noord verder verantwoordelijk.

Thuis aangekomen even rustig met mijn ouders gegeten en gedronken en de plannen voor vandaag besproken. We besluiten toch 104 jaar terug in de tijd te gaan. Om dit goed te begrijpen, moeten we nog iets eerder terug naar 1900. De tijd dat Oostenrijk en Hongarije nog 1 land was. Daarnaast was Bosnië door Oostenrijk-hongarije bezet, tegen de zin van Servië. Franz Ferdinand van Oostenrijk, de troonopvolger, wilde trouwen met Sophie Chotek, een gravin die lager in de adelstand stond. Dit lag niet goed in de aristocratie, maar beiden zijn toch op 1 juli 1900 getrouwd. Dit had echter wel consequenties.... Sophie kreeg geen titel van koningin en mocht derhalve bij officiële of speciale gelegenheden, niet naast haar man zitten, ook niet op hun trouwdag. Daar hadden beiden iets op gevonden. Bosnië maakte onderdeel uit van het gebied, maar de regels golden niet in Bosnië. Franz Ferdinand en Sophie besloten daarom hun 14 jarig huwelijk in Sarajevo te vieren. Ze bedachten redenen om rond die tijd in Sarajevo te zijn. Nu was Franz Ferdinand niet zo populair bij de Bosnische bevolking. Drie jonge mannen beraamden een aanslag op Franz Ferdinand en Sophie. Twee pogingen mislukten en de derde man, Princip, ging gedesillusioneerd naar een soort café. Plotseling zag hij de auto van Franz Ferdinand en Sophie aan komen rijden. De chauffeur had een afslag gemist en wilde bij het bruggetje van het café terugkeren. Princip bedacht zich geen moment en schoot beiden dood. In dat cafeetje zit nu een klein museum. Hoe diverse landen stelling tegen elkaar inn samen, moeten jullie zelf maar lezen. Dit blog wordt anders veel te groot. Kleine hint: vroeger moesten we met geschiedenis over de triple entente leren... Hun 14e trouwdag hebben Franz Ferdinand en Sophie nooit kunnen vieren.

Hierna hebben we de bazaar nog even bekeken en ons voorbereid op onze trip naar Blagaj en Mostar. Lekker gegeten bij slatko i slano. Morgen gaan we nieuwe delen van Bosnië zien en 5 uur rijden richting huis. Welterusten voor nu.

Carla

Voor nu dan lekker slapen en morgen leuke dag en goede terugreis!

Corine en Sjaak

Lieve familie, we hebben genoten van jullie blog en foto's. De ervaringen waar zeer aanmoedigend. Goede reis terug. Doe voorzichtig.

Robbin en Chabeli

Boeiend stukje geschiedenis. Aanleiding van WO1...
Wij hebben ook genoten van jullie verhalen. Ongelooflijk wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Een fijne reis terug en nog succes in Bosnië! Liefs van ons

John en Marianne

Eris een veel gebeurd in vrij korte tijd, wat een waardevolle bijdrage aan de prediking in een moeilijk gebied. Veel opstakels getrotseerd om het Koninkrijk bekent te maken bij de mensen daar. Maar wewillen jullie graag weer terug in ons midden. Goeie reis terug

Wim Kabout

Goede thuis reis ??

Ton&jannie

Alles is goed verlopen
Nu alleen nog heel thuis komen
Tot ziens