sarajevo.reismee.nl

2e dag - verkeer

Lieve medereizigers,

Vandaag reden we van Starše in Slovenië, via Kroatië naar Sarajevo in Bosnië. Een reis van 550 km in 10 uur rijden? Of we zo lang gestopt hebben onderweg? Nee, niet meer dan 3 kwartier bij elkaar. Bosnië heeft maar 1 snelweg van ongeveer 50 km lang waarvoor je tol moet betalen. De rest bestaat uit "provinciale wegen". Binnen de bebouwde kom is het 40 of 50 km/h. Daarbuiten meestal 60 en soms 70. Je maakt een knuppeltje op je autostoel als je een bord met 80 tegenkomt, maar dan rijdt er direct een trekker voor je met 20 km/h....

Helaas wil je op de meeste wegen ook niet harder dan 60, want de auto moet wel heel blijven. Zoveel gaten en hobbels! Bij de grens in Kroatië moet je al je paspoort of id bewijs laten zien. Kennen jullie nog van vroeger de douane bij de grensovergang herinneren? Altijd van die chagrijnige gasten. Wel oude tijden herleven! Bij de Bosnische grens gaat het nog verder. Twee maal controle, kentekenplaat dat gefotografeerd wordt, je moet daarnaast ook nog je originele groene kaart en rijbewijs tonen.

Na het 1e dorpje zie je een bord met 60 km/h staan. Verder staat na elk dorp einde 40 of 50. Hoe hard mag je dan? Niemand die het weet. Ondertussen staan er zoveel flitspalen, lasergun en politieagenten met van die oude spiegeleitjes, zoals vroeger de conducteur op de trein had. Niet te geloven zoveel. Ik maar even stoppen achter de politie om het even te vragen. Kan ik meteen even de taal gaan oefenen, want de politie is tenslotte toch altijd je beste prijatelj (vriend)! Nou nee..., dezelfde barse toon van oom agent. Ik direct vertellen dat ik hun taal aan het leren was, maar dat ik toch echt even wilde weten wat de maximale snelheid was. Stomme vraag, want dat was 50 hier. Weet ik, maar buiten de bebouwde kom... ja 60, 70, 80, net wat er staat. Ik dacht: maar er staat niets....maar gezien het gezicht achtte ik het wijs om maar niet door te vragen. Bedankt hoor. Oh ja, zei de agent, of ik toch maar in het vervolg het zebrapad wilde gebruiken als ik de straat overstak! Bedankt hoor. Na het dorp stond er meestal wel een bordje, maar je mist er gauw 1 en logica zit er vaak niet in. Als het goed is, ben ik vandaag boetevrij in Sarajevo aangekomen.

Sarajevo is druk en op en in elkaar gebouwd. Echt een buitenland gevoel.

Reacties

Reacties

Aukje en Ivan.

Oh wat een reis, blij dat jullie er zijn.
Dan zijn we hier maar verwend in Nederland met zoveel mooie wegen.
Succes deze week ,maar eerst lekker slapen.?️??️

Wim Kabout

Beter een bord langs de weg dan een bord voor je,........

Jelly

Dit is al een avontuur op zich......maar gelukkig zijn jullie er.....nu even rustig aan doen en dan begint het volgende avontuur. Lieve groetjes uit Baarn

Bep

Spannend allemaal zeg. De mensen zitten jammer genoeg nog met hun verleden opgescheept. Het zal ook niet mee vallen dat het vooral
moslims zijn..... Ben benieuwd hoe de mensen gaan reageren. Sterkte x

Ton kragten

En wij maar mauwen, knepen en piepen op onze luxe aangelegde wegen
Jullie geven ons wel iets om over na te denken

Sonaida

Dit is bijna net op als Curaçao dus die wegen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!